Subvențiile partidelor politice în 2022
Șase partide au primit 256 de milioane de lei, din care au cheltuit 184 de milioane.
Ca și în anii anteriori, partidele nu au cheltuit toți banii. Cu toate acestea, au cheltuit mai mulți bani procentual decât în anul anterior. Dacă în 2021 au cheltuit 110 milioane din 232 de milioane, adică 47%, în 2022 au cheltuit 72%.
Ca și în anii trecuți, cele mai mari sume cheltuite rămân cele pentru presă și publicitate. Toate partidele au cheltuit cumulat 100 de milioane în 2022, comparativ cu 62 de milioane cu un an în urmă.
PSD a cheltuit cel mai mult, dar a luat vacanţă în august, când nu a mai băgat bani în presă. Cele mai mari cheltuieli le-a făcut la final de an, vârful de aproape 7 milioane de lei fiind atins în decembrie 2021.
PNL a avut vârf de finanţare în octombrie 2021, când au fost frământări interne legate de moţiunea anti-guvern Cîţu, apoi lupta internă pentru înlocuirea președintelui partidului.
Dintre toate partidele, PNL a sporit cel mai mult finanţarea pentru presă în 2022 faţă de 2021.
Chiar dacă nu avem date despre temele promovate de partide, analiza subiectelor împinse prin reclame Facebook de PSD ne arată că au fost promovate subiecte precum Schengen (mai ales în decembrie), măsuri sociale, iar în ultimii 2 ani regăsim mai multe campanii anti-USR. Deși regăsim și atacuri între PSD și PNL, acestea sunt mult mai răzlețe. În decembrie 2022, PNL a promovat un an de mandat al premierului Ciucă. Trebuie totuși să notăm că această analiză este limitativă, mai ales că fondurile pentru reclame online sunt relativ mici, mare parte din contracte fiind îndreptate spre alte mijloace de promovare.
Se remarcă creșterea cheltuielilor pentru sondaje de opinie și consultanță politică. Toate partidele au cheltuit mai mult decât în 2021, ceea ce indică un posibil interes legat de anul electoral 2024.
PSD a cheltuit mai bine de 22 de milioane de lei pentru investiții în bunuri mobile și imobile, din care 3,5 milioane reprezintă achiziția sediului din Băneasa.
Principalele probleme legate de cheltuirea fondurilor rămân transparența redusă și utilizarea banilor în interes public.
AEP a transmis către Guvern un proiect de lege în decembrie prin care se definește publicitatea politică și se introduc reglementări privind marcarea acesteia, dar și pentru raportarea cheltuielilor lunar și anual, însă proiectul este deocamdată blocat. De notat că Parlamentul European a votat la începutul lui februarie în favoarea noului pachet de norme privind consolidarea regulilor privind publicitatea politică.