Funcționează și există nenumărate mijloace de a difuza nenorociri. Nu mă refer numai la manevrele politice, la publicitatea mincinoasă, ci și la informațiile economice, la obiceiurile la modă, la falsuri politice și de consum care năvălesc de peste tot. Și, mai ales, la prostul gust. Luați asta, alegeți aia, faceți așa, încearcă noutatea cutare, cumpără cealaltă, pariază pe ăla….
Absurdul este total.
Plouă cu programe de Bulă în epocă modernă. Cine zice că politicienii sunt campionii mediocrității și ai prostiei? Numai ei bat cîmpii? Cît la sută dintre cei tineri se mai uită la politică? Cîți mai urmăresc televiziunile de știri, așa cum sunt ele?
Cei tineri sunt bombardați din toate părțile cu ispite, îndemnuri, propuneri și informații false. Lumea cu pretenții zice că au fost inițiate diverse campanii de contracarare a acestora, deși șansele de a zăgăzui falsurile și aiurelile sunt minime.
Cei care n-au putut parcurge programe de educație și de instrucție și n-au putut trece probele pentru diplome profesionale sau intelectuale ocolesc testele și ocupă poziții de circari influenți. Se cîștigă enorm din asta, asaltînd naivii cu imaginația lor șchioapă, cu logica lor strîmbă, cu convingerile lor scoase din mînecă și din urechea porcului.
Noua categorie de trompeți rage peste tot pe net și pune umărul la noi reguli de comportament, la vînzarea produselor inutile, contrafăcute sau la promovări de consumuri periculoase. Pe net, România este invadată de influenceri de doi lei cu sute de mii, chiar și milioane de urmăritori. Ei se așază în poziția de vedete, de modele, de descurcăreți de geniu. Ei conturează și în țara noastră noile modele de succes story după tipicul american
Lozinca lor vine din convingerea că, în afara beneficiului, nu mai contează nimic. Adică banul. Indiferent ce cînți, ce recomanzi, ce zici, ce promovezi. Succesul se măsoară la casierie, zic ei, nu în performanțe profesionale atinse cu respectarea normelor, mai ales a celor morale. Influența fraților Tate este deja proverbială. Școala lor a funcționat ca un magnet pentru victime și proști. Ei s-au ales cu banii, cursanții cu paguba.
În ciuda faptului că pînă acum nu s-a îmbogățit și nu s-a deșteptat nici un cotizant, afacerea continuă. Vorba aceea, mama proștilor este mereu gravidă! Ei alcătuiesc plutoanele de buză umflată încremenite în fața colectorilor de taxe pe prostie. Influencerii bat logica, legea morală și dreg enormitățile cu viteza spiridușului. Ei sunt un soi de năut, de surogat pentru gîndire. Vrăjesc, creează iluzii, falsifică argumente și construiesc o altă magie a succesului, ispititoare pentru cei săraci cu duhul.
Plouă peste țară cu mediocri gălăgioși și nu avem nici instituții publice, nici ong-uri, nici grupuri morale care să-i lămurească pe cei vizați. Academicienii se zburlesc cînd aud de vedetele netului, iar universitățile decid că ei nu există. Nici biserica nu mai luptă. Cei tineri sunt bombardați de discursuri pompoase și de impostori, de șarlatani și de limitați cu tupeu, de prefăcuți în delir, dotați cu talentul persuasiunii.
De pe net, de pe insta și de pe tik tok năvălește o lume care controlează banalitățile, prostiile și grosolăniile, falsurile și maimuțărelile. Ea este pe cale să dea tonul și să conducă.
Pe lîngă cîrpacii de influenceri din politică, pe lîngă cei din presă și din televiziuni, cei tineri sunt mai degrabă captivii hoardei de super-mediocri de pe net, cu sute de mii și milioane de susținători.