În încercarea sa de a face România măreață din nou, candidatul ultranaționalist la președinție Călin Georgescu plănuiește o campanie națională de autosuficiență care vizează marile companii străine cu operațiuni în țară, notează Politico.eu.
Georgescu a obținut o victorie șocantă în primul tur al alegerilor prezidențiale din România, la 24 noiembrie, parțial pe baza unei campanii menite să facă țara mai puțin dependentă de firmele internaționale în sectoare precum alimentele, apa și energia. Al doilea tur va avea loc pe 8 decembrie.
Victoria sa a stârnit temeri cu privire la poziția României în cadrul UE și al NATO, iar ostilitatea sa față de investitorii din cadrul pieței unice europene va trage acum semnale de alarmă și la Bruxelles – ca să nu mai vorbim de posibila lovitură de grație dată economiei României.
Într-un interviu acordat POLITICO în casa unui prieten dintr-un sat de lângă București, admiratorul populist al președintelui rus Vladimir Putin și al președintelui ales al SUA Donald Trump și-a dublat frustrarea față de multinaționalele din România.
„Dacă astăzi, la fel ca poporul român, plătesc pentru apă, știți unde plătesc? Plătesc la o firmă franceză care nu a investit, nu a contribuit cu un cui, dar încasează banii. Plătesc și pentru gaze naturale la o firmă străină. Plătesc și pentru electricitate de la o firmă străină. Îmi cumpăr benzină, benzina mea, și unde plătesc? Tot la un străin”, a spus el.
În ceea ce privește modul în care va combate aceste companii în sectoarele cheie de utilități, Georgescu s-a plâns – ca în multe locuri din Europa de Est – că activele de preț ale țării au fost vândute în mod necorespunzător într-un val tulbure de privatizări după căderea comunismului. El a promis că își va folosi primele 100 de zile de mandat pentru a recupera aceste active.
„Mă interesează ca poporul român, nu străinii, să aibă proprietăți în țara mea„, a insistat Georgescu.
Când a fost întrebat despre amploarea planurilor sale de a recupera bunurile, el a spus: „Mă refeream la recuperarea a ceea ce a fost privatizat și a fost privatizat greșit. În România, nicio privatizare nu este justificată”.
Astfel de recuperări ar declanșa cu siguranță valuri de bătălii politice și juridice, dar Georgescu a arătat în campania sa o animozitate clară față de marile afaceri. De asemenea, el a acuzat producătorii americani de armament că au contribuit la alimentarea războiului din Ucraina.
Această dimensiune de autosuficiență a campaniei sale ar putea atrage o parte importantă a electoratului – chiar dacă ar afecta grav și poziția țării ca destinație pentru investiții, în cazul în care ar renunța cu adevărat la multe privatizări.
Rolul investitorilor străini a fost mult timp sensibil. În ultimii ani, Bucureștiul a cerut ca marile supermarketuri străine din România, de exemplu, să își aprovizioneze rafturile cu produse românești – o măsură care a declanșat o luptă cu Bruxelles-ul și cu comercianții cu amănuntul internaționali în legătură cu normele pieței unice a UE.
Agenția de sondaje CURS îi acordă lui Georgescu un avans solid în al doilea tur de scrutin, prezicând că va obține 57,8% din voturi. Întrebarea este, totuși, cât de mult din agenda sa va putea să treacă printr-un parlament pro-UE.
Deoarece Georgescu s-a referit la frustrările sale față de o companie franceză de apă pentru că nu a investit, POLITICO a contactat Veolia, o companie de utilități care este activă în România. Aceasta nu a avut un răspuns imediat, dar declarațiile sale publice spun – contrar afirmației lui Georgescu – că face investiții semnificative.
România pe primul loc (împreună cu Trump)
Georgescu îl îmbrățișează pe deplin pe Trump ca model pentru campania sa mai naționalistă privind economia.
„Este vorba despre viziune – asta vreau să se scrie – o viziune pentru pace și o viziune pentru cum a fost America pe primul loc, România trebuie să fie pe primul loc”, a declarat Georgescu.
În legătură cu un acord de pace în Ucraina, el a mai spus că se va inspira de la noul președinte de la Washington, dar, dincolo de faptul că a spus că conflictul trebuie să se încheie „urgent”, Georgescu nu a vrut să se pronunțe dacă Kievul va trebui să cedeze terenuri. „Tot ceea ce face președintele Trump pe această temă, voi face și eu categoric”.
Deși a fost acuzat că este pro-Rusia și că amenință poziția României în UE și NATO, Georgescu a subliniat că este, în esență, un transatlanticist.
„Pentru mine și poporul meu, cel mai important este parteneriatul cu America„, a spus el.
Cu toate acestea, mulți dintre adversarii săi politici au fost sceptici cu privire la afirmația sa de a acorda prioritate alianței cu SUA, suspectând că Rusia a jucat un rol în campania TikTok de un succes amețitor, care l-a scos pe Georgescu din obscuritate chiar înainte de alegeri.
Negând acuzația de sprijin din partea lui Putin, el s-a comparat cu Trump, spunând că a fost prezentat în mod fals de mass-media mainstream care a refuzat să recunoască sprijinul real al alegătorilor pentru agenda sa.
Când a fost întrebat despre rolul potențial al trolilor și roboților ruși în alimentarea campaniei sale, el a răspuns: „Întrebarea dvs. este standard, la fel cum a fost întrebat Donald Trump. Ei au schimbat [numele] Trump cu Georgescu. Este același lucru pe care l-au spus despre Trump. Este inutil. Nu-și dau seama că poporul poate avea putere de vot. Oamenii au fost obișnuiți cu: „Votul tău nu contează”. Ei bine, a contat.
„Nu TikTok a fost la vot, au fost oameni care trăiesc, ființe umane, nu TikTok”, a continuat el.
Întrebat despre apartenența României la UE și NATO, el a spus că vrea doar să elimine unele standarde duble. De exemplu, este o problemă veche în Europa de Sud și de Est faptul că țări mari precum Franța par să beneficieze de un tratament preferențial în cadrul UE pe teme care variază de la datorii la subvenții agricole.
„Vedem că unele țări sunt mai prezente și mai avantajate, iar altele mai puțin”, a spus Georgescu despre UE. „Vreau să merg – și vreau să luați act de acest lucru – și să reprezint poporul român cu capul sus, în picioare și nu în genunchi.”