Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat luni, la prezentarea programului de guvernare al PSD pe Transporturi, că astăzi, când vorbim, avem în lucru aproximativ 800 de km de autostradă sau drum expres în România iar până la încheierea mandatului său, la sfârşitul anului, o să ajungem cu numărul de kilometri pe care i-a dat el în circulaţie, cât a fost în funcţie, undeva 300 şi ceva spre 400 de km. Scenariul, într-o zonă mai optimistă, ar trebui să ne ducem pe la 2.300, deci să ne ducem pe la 1.200-1.300 de km în patru ani, a mai anunţat ministrul.
”Am trei ani de când conduc acest minister, dar e un domeniu în care România, şi mai ales oamenii politici, indiferent de guverne sau de miniştri, au rămas datori (..) pe acest domeniu al transportului şi a infrastructurii. Pot să spun că, după trei ani de zile, simt că s-au mişcat lucrurile pe acest domeniu”, a declarat Sorin Grindeanu într-o conferinţă de presă.
Grindeanu a anunţat că ”astăzi, când vorbim, avem în lucru aproximativ 800 de km de autostradă sau drum expres în România”. ”Până la sfârşitul anului, până la încheierea mandatului la Ministerul Transportului, o să ajung cu numărul de kilometri pe care i-am dat eu în circulaţie cât am ocupat această funcţie, undeva 300 şi ceva spre 400 de km, România având vreo 1.200 de km în total”, a explicat Grindeanu.
Ministrul a arătat că este mulţumit şi se gândeşte şi priveşte din această perspectivă lucrurile care trebuie să se întâmple pentru anul viitor, dincolo de culoarea politică a Guvernului sau a ministrul care vine la conducerea acestui minister. ”Ar trebui să ajungem undeva ca în patru ani să se circule pe încă cam 1.000 de km noi de autostradă şi drum expres. Scenariul, să zicem, într-o zonă mai optimistă ar trebui să ne ducem pe la 2.300, deci să ne ducem pe la 1.200-1.300 de km în patru ani”, a mai spus Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a declarat că ”sunt toate premizele ca anual să dăm în circulaţie în medie cam 250 de km de autostradă şi drum expres”.
”Pot să vă spun că până la sfârşitul anului acesta o să ajungem la ce mi-am propus, la 250 de km. Ba chiar pot să vă spun că, dacă lucrurile se aliniază, putem să ne apropiem chiar de 300”, a completat ministrul Transporturilor. Grindeanu a mai arătat că sunt kilometri importanţi de autostradă pe care putem să-i dăm în circulaţie, afirmând că o parte au fost daţi în circulaţie la începutul săptămânii trecute.
”Vineri iarăşi merg împreună cu primul ministru, tot pe Focşani-Buzău şi vom merge pe Loturile 1 şi 2, care de asemenea vor fi date în circulaţie acolo, în jur de 19 luna aceasta, deci într-o săptămână, 8 zile, de acum încolo, vom da în circulaţie încă două loturi pe autostrada A7”, a anunţat ministrul. Sorin Grindeanu a mai declarat că tot până la sfârşitul anului ar trebui să se dea în circulaţie cele două loturi de pe drumul expres Craiova-Piteşti.
”De asemenea, cele două loturi între Ploieşti şi Buzău sunt loturi care sunt avansate, undeva la 95% în acest moment, iarăşi sunt ultimele detalii de pus la punct. Şi lotul trei, ultimul, care lipseşte, între Focşani şi Buzău. Dacă le aduni, ajung aşa undeva pe la 180 de kilometri, dar hai să vedem, cum zice un clasic în viaţă, pas cu pas, să vedem cum ne ducem în săptămânile viitoare şi cum va fi şi vremea”, a spus Grindeanu.
Despre programul de guvernare al PSD, Grindeanu a afirmat că în primul rând PSD îşi propune să conecteze portul Constanţa şi implicit municipiul Bucureşti la reţeaua europeană de autostrăzi. ”Ce înseamnă lucrul ăsta? Înseamnă că vor fi finalizate toate loturile de autostradă din jurul Bucureştiului, adică A0, vor fi finalizate şi cele patru loturi care au rămas în lucru, acum, între Piteşti şi Sibiu, şi va fi finalizat celebrul tronson cu urşi, dar fără urşi, între Marginea şi Oldea, la graniţa dintre Timiş şi Hunedoara”, a anunţat ministrul.
El a precizat că în acel moment poţi să spui că intri în ţară la Nădlac şi mergi pe autostradă până la Constanţa. Ministrul Transporturilor a mai spus că, pe lotul 5, cel de la Piteşti la Curtea de Argeş, vor putea să dea în circulaţie cam jumătate din acest lot în această toamnă, adică de la Piteşti până la Boiculeşti.
Potrivit lui Grindeanu, ”toată această reţea ar trebui să ducă la conectarea polilor de creştere economică a României”.
El a menţionat că la fel de importante sunt lucrările care sunt în curs acum, şi care o parte dintre ele vor intra în execuţie, cum ar fi lucrările de pe A7 şi lucrările de pe A8, ceea ce ar lega Ploieştiul şi Bucureştiul implicit de nordul ţării până la Siret şi pe legătura Est-Vest Ungheni-Iaşi-Târgu-Neamţ-Târgu-Mureş. ”E o ţintă pe care noi ne-am pus-o, extrem de importantă, să legăm şi Moldova de Transilvania. Sigur, se lucrează în acest moment la legătura Munteniei cu Transilvania, se lucrează pe A7, Muntenia cu Moldova. La fel de importantă este şi legătura peste Carpaţii Orientali şi a lega Moldova de Transilvania şi implicit de Europa Centrală şi de Vest”, a completat Grindeanu.
Despre A0, ministrul a afirmat că la anul ar trebui să se închidă multe din sectoarele rămase în lucru. ”De fapt, ar trebui să mai rămână unul singur, cel care leagă A1 de DN1. Toate celelalte ar trebui să fie închise şi de jur împrejurul Bucureşti trebuie să avem această autostrada, A0”, a ţinut să sublinieze Sorin Grindeanu.
Pe zona feroviară, Grindeanu a spus că avem lucrări de investiţie în infrastructura feroviară. ”În acest moment, sumele pe care le primim sau le accesăm de la Comisia Europeană sunt sensibil egale dacă facem comparaţie între rutier şi feroviar. În timp, procentul va creşte în favoarea feroviarului, fiind un transport verde, aşa cum ştim cu toţii”, a spus Grindeanu, adăugând că în principiu, culoarele sunt cam aceleaşi, şi anume să legăm portul Constanţa pe zona feroviară de centrul şi vestul Europei.
”De asemenea, o prioritate pe care noi am prevăzut-o, de a moderniza magistrala 500, cea care se duce spre Ucraina. Eu sper să se ajungă la pace în Ucraina, să intrăm în zona de reconstrucţie, iar România, prin această infrastructură, când vorbim de cea feroviară, să joace un rol important în ceea ce înseamnă reconstrucţia Ucrainei”, a arătat Grindeanu.
Ministrul a mai anunţat că săptămâna viitoare, probabil în jurul datei de 20 noiembrie, va fi pus în circulaţie primul tren nou achiziţionat în România de vreo 25 de ani. ”Noi de 25 de ani n-am luat niciun tren nou, în România. De 25 de ani, s-au mai făcut modernizări de vagoane, e adevărat, sau modernizări de locomotive, dar trenuri noi n-am achiziţionat. În acest moment, sunt în diverse etape de achiziţie şi cu diverse surse de finanţare, că vorbim de Program Pperaţional, că vorbim de PNRR sau că vorbim de Fondul de modernizare, sunt cam 160, ca să fiu exact 161 de garnituri de tren nou în licitaţie, care începe să vină. (…) Săptămâna viitoare, dacă nu mă înşel pe ruta Bucureşti-Braşov, va fi introdus acest prim tren nou”, a spus Grindeanu în conferinţă.
Ministrul a mai spus că se lucrează şi la metrou şi ”se lucrează bine”.
”Se lucrează pe magistrala M6, cea care leagă 1 Mai de Aeroportul Hnri Coandă, bani care vin din PNRR, o parte, o parte avem finanţare japoneză, dar nu e singura magistrală pe care o avem prinsă ca modernizare, pentru anii viitori. Vorbim şi de M4 şi vorbim şi de M2, Berceni, linia de centură Sud, comuna Berceni, fiindcă e de asemenea importantă şi această zonă”, a mai spus Sorin Grindeanu
Ministrul s-a referit şi la zona navală
”Din păcate, în aceşti trei ani, şi trec pe zona cu minus acest lucru, fiindcă sunt şi lucruri bune, sunt şi lucruri rele, nu am reuşit să intrăm într-un dialog constructiv cu colegii de la sud de Dunăre, din Bulgaria, pentru a pune în aplicare un proiect la care noi ţinem foarte mult, Comisia Europeană ţine foarte mult, şi anume Dunărea navigabilă aproape întreg anul, 340 de zile, ca să fim mai exact. 365, am văzut că e în alt program de guvernare, vă spun eu, e imposibil. 340 de zile şi trebuie să fim realişti, putem să facem Dunărea navigabilă tot anul. Dar pentru asta trebuie investiţii”, a arătat Grindeanu.
El a explicat, atunci când a venit la acest minister, România termina studiul de fezabitate şi stătea după partea bulgară să finalizeze acest studiu. ”Bulgarii n-au mers în ritmul pe care mi l-aş fi dorit, dar, într-un final, au finalizat şi ei. Într-un final, intrăm pe o zonă de finanţare şi pe acest proiect”, a spus ministrul Transporturilor, el arătând că şi-ar fi dorit să depunem mai repede acest proiect.
”Sper acum să intrăm pe această zonă, pentru că Dunărea, şi navigaţia, ca să fiu mai exact, pe Dunăre, e un alt mod de transport pe care noi trebuie să-l folosim şi pe care avem obligaţia să-l folosim.