Respingerea de către cancelarul german Olaf Scholz a tarifelor UE pentru vehiculele electrice chinezeşti nu a reuşit să-i împiedice pe ceilalţi membri ai Uniunii Europene să voteze în favoarea acestora, dezvăluind modul în care un Berlin divizat se luptă să conducă politica UE, relatează Reuters, informează News.ro.
Germania a fost unul dintre cele cinci state membre UE care au respins tarifele după luni de presiune din partea producătorilor săi de automobile, care se bazează pe China pentru aproape o treime din vânzările lor, permiţând Comisiei Europene să continue cu taxele anti-subvenţii până la sfârşitul lunii.
Contrastul cu acum un deceniu este puternic. Atunci, o explozie de apeluri telefonice într-un weekend din iulie 2013 între China, cancelarul german de atunci Angela Merkel şi Jose Manuel Barroso, preşedintele Comisiei Europene la acea vreme, a distrus propunerea de a impune tarife UE la panourile solare. În schimb, s-a ajuns la o înţelegere privind preţurile minime.
Germania este mai divizată decât oricând
După 16 ani sub conducerea cancelarului Merkel, când industria germană a crescut şi cancelarul a ţinut Uniunea Europeană unită, o coaliţie de trei partide supraveghează o economie care se află în al doilea an de contracţie şi acordă prioritate politicii interne faţă de UE, înainte de alegerile federale din 2025.
La Bruxelles, a existat o exasperare din partea diplomaţilor cu privire la luptele interne din coaliţia tripartită a Germaniei, despre care ei spun că subminează influenţa celei mai mari economii a Europei şi unitatea UE.
Bruxelles-ul s-a angajat să continue să exploreze un compromis privind vehiculele electrice cu Beijingul, dar respingerea de către Germania i-a slăbit puterea de negociere.
”Această divizare între Germania şi restul (UE) compromite o parte importantă a iniţiativei Comisiei: demonstrarea unui front unit împotriva presiunii externe asupra ţărilor individuale”, au scris analiştii de la Eurointelligence.
Evidenţiind diviziunea internă germană, o sursă de rang înalt la Ministerul de Externe al Germaniei, condusă de Partidul Verzilor, a spus că UE ar trebui să împiedice Beijingul să folosească metode neloiale, care dăunează pieţei şi să nu elimine tarifele de pe masă.
Federaţia Industriilor Germane (BDI) a adoptat o poziţie nuanţată, spunând că discuţiile ar trebui să continue, dar că, în general, sprijină protejarea comerţului dacă sunt îndeplinite condiţiile.
”Relaţiile economice strânse cu economia hibridă controlată de partidul-stat al Chinei sunt asociate cu riscuri economice şi geopolitice”, se arată în comunicat.
Nu este prima dată când o Germanie divizată nu este în concordanţă cu colegii UE în ultimele luni. În martie, blocul a susţinut o lege care impune companiilor să-şi auditeze lanţurile de aprovizionare, în ciuda opoziţiei puternice din partea democraţilor liberi pro-business din Germania şi a abţinerii germane.
Opoziţia guvernului german faţă de oferta băncii italiene UniCredit pentru o asociere cu Commerzbank a condus la frustrare în rândul factorilor de decizie de la Banca Centrală Europeană, care va avea ultimul cuvânt. Aceştia au subliniat sprijinul declarat al Germaniei pentru crearea unei uniuni bancare UE, care probabil necesită ca fuziunile bancare transfrontaliere să fie eficiente.
Un loc în care Scholz şi-a găsit un aliat este Ungaria, adesea izolată, al cărei prim-ministru Viktor Orban a descris tarifele UE pentru vehiculele electrice din China drept ”o lovitură uriaşă” pentru economia europeană şi pentru sectorul auto german.
„Germania şi industria europeană nu mai pot convinge Comisia să fie rezonabilă. Dar atunci, cine poate?” a scris Orban pe X.
Dar Orban este mai degrabă un maestru al blocării decât al conducerii politicii UE şi, cu siguranţă, nu este genul de campion al unităţii UE care a fost Berlinul.
Zach Meyers, director adjunct al Centrului pentru Reformă Europeană, a spus că disputa tarifară a demonstrat că Germania nu mai conduce politica comercială a UE şi că influenţa Franţei a fost şi mai limitată după ce preşedintele Comisiei, Ursula von der Leyen, l-a demis pe comisarul francez Thierry Breton şi a acordat o influenţă mai mică succesorului acestuia.
În timp ce doreşte să fie mai aproape de Statele Unite şi să reducă riscul din China, cazul vehiculelor electrice a sugerat că, fără îndrumări franco-germane ferme, ea ar putea continua doar sector cu sector şi să urmeze regulile comerciale internaţionale pentru a asigura sprijinul UE.
Noah Barkin, consilier principal la Rhodium Group, a declarat că, în ciuda victoriei sale privind tarifele, Comisia Europeană ar avea dificultăţi să adopte o politică coerentă şi mai sceptică faţă de China fără sprijinul Berlinului.
”Atâta timp cât priorităţile înguste, pe termen scurt, vor avea prioritate la Berlin, va fi o luptă pentru Comisie să continue cu noua sa agendă de politică externă”, a spus el.