Cazul Nordis a creat multă agitație pe piața construcțiilor din România. Pe de o parte, ancheta pare să releve operațiuni suspecte, existând foarte multe plângeri ale celor care se consideră păgubiți. Pe de alta, situația reprezintă un procent infim din totalul edificărilor din România, cel mai probabil de sub 1%, conform specialiștilor. Însă chiar și așa, majoritatea jucătorilor din industrie sunt revoltați de ipoteza de a fi asociați cu practici discutabile și propun autorităților soluții clare privind reglementarea.
Unul dintre cei mai importanți actori ai sectorului, dar și reprezentantul uneia dintre puținele companii cu capital cvasi-integral românesc – Andrei Diaconescu, One United Properties – s-a declarat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, deschis și încrezător într-o mai bună reglementare: „Ceea ce se întâmplă la noi (cu cazul Nordis, n.r.), chiar dacă este o tragedie pentru o serie întreagă de clienți, nu este un fenomen de o amploare deosebită. Este ceva rău pentru oamenii care, probabil, vor pierde bani acolo, dar ca procent din piața locală este relativ mic. Totuși, este îmbucurător că acest eveniment relativ mic poate să genereze o modificare legislativă care să prevină asemenea situații.”
Acesta a avansat și câteva variante de lucru posibile, pentru protejarea clienților de diverse fraude: cartea funciară provizorie va face imposibilă vânzarea succesivă a aceleiași unități locative, iar privilegierea creditorilor care au plătit avansuri i-ar pune pe același plan cu Statul sau angajații, în cazul unor probleme precum insolvența sau falimentul. Fondatorul One a mai propus și transparentizarea cheltuielilor efectuate din sumele plătite ca avans: „Acestea trebuie să ajungă într-un cont dedicat, iar banca să administreze aceste sume conform unor reguli stricte, pentru a se asigura că ei se îndreaptă doar către cheltuieli destinate edificării imobilului.” În plus, Diaconescu a salutat intenția Guvernului de a se implica în diminuarea riscurilor asumate de clienți: „Integritatea, calitatea lucrărilor și devotamentul pentru interesele beneficiarilor noștri sunt principiile fundamentale asumate de One, mai cu seamă că suntem o companie publică, listată la Bursă, iar prevenția și prudențialitatea reprezintă elemente-cheie ale tuturor operațiunlor pe care le desfășurăm. În egală măsură, este vital să existe predictibilitatea legislației, care să nu schimbe regulile în timpul jocului, afectând toate categoriile de stakeholderi: investitorii și salariații acestora, clienți finali, firmele aflate pe orizontala procesului și, nu în ultimul rând, încasările bugetelor administrației publice locale și centrale.”
Ce spun experții?
Specialiștii în consultanță abordați de redacția noastră consideră că sunt mai multe aspecte ce pot fi reglementate printr-o nouă legislație. Unul dintre fondatorii filialei din România a unui gigant mondial al domeniului ne-a detaliat perspectiva unei noi legislații: „Întâi trebuie să deosebim firmele din imobiliare, ca să nu repetăm greșeala din București, unde au fost pedepsiți, prin blocajul autorizațiilor, constructorii corecți, locali și internaționali, la pachet cu câțiva escroci care nici nu cereau autorizație și se apucat de lucru. La fel și aici, în legislația națională: cu o carte funciară temporară, a cărei durată de viață să fie de la emiterea autorizației de construire și până la recepție, ai eliminat 100% riscul vânzărilor repetate. Pe de altă parte, plafonarea avansului nu e o soluție, pentru că limitezi finanțarea de către client, ducând-o la bancă. Iar banii băncii sunt mai scumpi, pentru că poartă dobândă, și ajungi la explozia prețurilor. Soluția corectă e să ai un cont colector la toate băncile, astfel încât doar din sumele aflate în respectivul cont al dezvoltatorului să se poată face plata furnizorilor de bunuri și servicii contractați. Astfel, poți monitoriza ușor cheltuielile și depista din timp derapajele. În fine, mai e problema creditorilor: dacă tu, client, ai achitat un avans pentru o locuință aflată în stadiu de proiect, e firesc să fii despăgubit cu prioritate dacă firma intră în insolvență sau faliment. Aici nu vorbesc de escrocherii. Pur și simplu să presupunem că o afacere e prost gestionată. Ierarhia creditorilor începe cu Statul, urmează salariații, apoi restul lumii. Or, cineva care a plătit un avans ar trebui, în opinia mea, despăgubit pe același rang de importanță.”
Această poziție pare să fie consonantă cu a dezvoltatorilor. Reprezentanții unei alte companii internaționale, specializate în spații de birouri și centre comerciale, ne-au asigurat de întreaga lor disponibilitate pentru dialogul onest și loial cu legiuitorul, în condițiile în care predictibilitatea regulilor este cea mai mare provocare cu care se confruntă.