Compania aeriană low-cost Blue Air a intrat în insolvență. Judecătorii Tribunalului București au aprobat procedura.
Tribunalul București a admis cererea de intrare în insolvență a companiei Blue Air Aviation, după ce a constatat oficial că procedura concordatului a eșuat, conform datelor de pe portalul instanțelor.
„Solutia pe scurt: Admite cererea debitorului BLUE AIR AVIATION SA. În temeiul art. 71 alin.1 din Legea nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolvenţă deschide procedura generală împotriva debitorului BLUE AIR AVIATION SA. Dispune conexarea dosarului nr. 6050/3/2023.”, se arată pe portalul just.ro.
Săptămâna trecută, un grup de 85 de angajați Blue Air au cerut intrarea în insolvență a companiei aeriene românești deoarece aceștia încearcă să-și recupereze salariile restante după ce Blue Air a fost preluat de stat în proporție de 75% pentru că nu și-a mai îndeplinit obligațiile după ce primit un ajutor de stat substanțial în cea mai grea perioadă a pandemiei de COVID-19.
Printre creditorii companiei se numără ROMATSA, aeroportul din Cluj-Napoca, AirClaim, dar și numeroase persoane fizice.A fost desemnat un administrator judiciar provizoriu, respectiv consorţiul de practicieni în insolvenţă format din INFINEXA RESTRUCTURING şi MUŞAT & ASOCIATII – RestructuringInsolvency.
Cum poate ajuta această decizie compania Blue Air?
„Intrarea în insolvență ar fi un lucru benefic în perspectiva redresării companiei, pentru că astfel se poate creiona un plan de reorganizare”, a spus președintele AAAS, subliniind că această procedură nu este sinonimă cu falimentul.
„În condițiile în care un investitor s-ar arăta interesat, insolvența nu împiedică, dimpotrivă, îl poate încuraja să avanseze o ofertă, dat fiind că, de exemplu, o parte din datorii se vor șterge”, a precizat Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Daniel Geantă în exclusivitate pentru Gândul.
Compania Blue Air Aviation este preluată din 8 decembrie 2022 în portofoliul statului, care deține în prezent 75% din acțiuni, alături de Teodor-Cristian Rada, cu 23,8%, și Airline Invest, cu 1,9%.
În momentul preluării de către stat, compania era în procedura de concordat, menită să ducă la evitarea intrării în insolvență. Într-un interviu, din noiembrie 2022, președintele AAAS dădea asigurări că principalul scop este reintrarea în activitate a operatorului aviatic. Totuși, spunea Daniel Geantă, nu este exclusă, conform procedurilor legale, intrarea în insolvență.
Unul dintre momentele dificile pentru Blue Air a fost în septembrie 2022, când Administrația Fondului pentru Mediu a luat decizia de poprire a conturilor operatorului de zbor, iar acesta a anunțat apoi sistarea tuturor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.
Peste 54.000 de români au fost afectați de decizia Blue Air, conform detaliilor date de companie, după anularea tuturor zborurilor. Astfel, în perioada 6 – 11 septembrie 2022, au fost planificate și anulate 401 zboruri și 54.161 pasageri au fost afectați.
Compania are restanțe fiscale de zeci de milioane de lei, pe lângă cele 336 de milioane de lei ce reprezintă obligații de plată ce au rezultat după de a primit ajutor din partea statului, și ANAF a pus poprire pe șase avioane ale operatorului low-cost.
Suma pe care statul a garantat-o pentru Blue Air este de 300.775.000 de lei, ceea ce înseamnă peste 61 de milioane de euro.