Corupția de la Anticorupție (4)
Pentru unele persoane încălcarea dispozițiilor legale pare sau poate că a devenit o activitate de rutină, lucru care își poate găsi explicația în factorii de climat instituțional favorizant comiterii unor astfel de abateri de la normele legale, unul dintre aceștia fiind atitudinea permisivă și lipsită de exigență concretizată în îndeplinirea defectuoasă a atribuțiilor de serviciu de către personalul de conducere a organizațiilor în cadrul cărora sunt numite pe diferite funcții persoanele la care am făcut referire.
În mod normal fiecare angajat, inclusiv funcționarii, are obligația legală de a efectua activități profesionale în timpul programului normal de lucru și la locul de muncă pe care îl are, iar conducătorii săi ierarhici au obligația legală de a-i monitoriza, îndruma și verifica pentru ca ei să își îndeplinească atribuțiile de serviciu, limitând posibilitățile ca aceștia să desfășoare alte activități care nu sunt în concordanță cu cele înscrise în fișa postului pe care îl ocupă.
Atunci când pe fondul exercitării deficitare a atribuțiilor de serviciu subalternii ajung să comită încălcări ale legii penale, în mod firesc conducătorii lor profesionali care prin modul defectuos de îndeplinire a obligațiilor legale le-au creat posibilitatea de a încălca dispozițiile legale, sunt calificați drept complici ai acestora.
Referitor la reținerea pentru comiterea de infracțiuni de corupție a comisarului șef de poliție Radu ANDRONACHE din Direcția Generală Anticorupție de către procurori din Direcția Națională Anticorupție, este de precizat că din cercetările efectuate până la momentul punerii în mișcare a acțiunii penale și reținerii ofițerului D.G.A., a rezultat inclusive că acesta în perioada aprilie – mai 2021 – iunie 2022 și-a traficat influența în schimbul sumei de 10 000 euro, din care a primit în mod efectiv 8 000 euro, pentru efectuarea de demersuri care au avut ca rezultat angajarea unei persoane pe un post de asistent medical în cadrul Spitalului Județean de Urgență Târgoviște.
Fără a insista foarte mult asupra predispoziției la comiterea de infracțiuni de corupție a ofițerului superior din Direcția Generală Anticorupție, precizăm că relațiile acestuia cu persoane cu putere de decizie din această zonă profesională cu care în mod legal el nu avea justificarea de a relaționa în exercitarea atribuțiilor sale de serviciu, nu aveau voie să nu fie cunoscute, analizate și verificate de către șefii săi profesionali și de către personalul din Ministerul Afacerilor Interne care are atribuții de protecție internă a patrimoniului, misiunilor și personalului M.A.I., care îl include pe cel al D.G.A. din care face parte ,,păcătosul” a cărui vinovăție a fost constatată de către procurori din Direcția Națională Anticorupție.
Prin modul în care aceștia au constatat că se procedează la Direcția Generală Anticorupție, este devoalat faptul că polițiștii din D.G.A. care se află în partea superioară a ,,lanțului trofic” din Ministerul Afacerilor Interne, acționează fără reținere și fără ca activitățile lor infracționale să fie jenate ori contracarate de către alți polițiști sau militari, statutul și atribuțiile pe care le posedă permițând apariția condițiilor în care autoritatea specifică instituției din care fac parte, să fie folosită în interes infracțional personal și/sau de grup și pentru împiedicarea tragerii la răspundere a celor implicați în aceste activități.
Împrejurarea că șefii ierarhici ai polițiștilor din Direcția Generală Anticorupție, cu intenție sau din culpă, nu își îndeplinesc atribuțiile de serviciu specifice funcțiilor pe care le ocupă, trebuie să antreneze răspunderea lor penală pentru modul defectuos de îndeplinire al obligațiilor profesionale sau pentru complicitatea cu subalternii lor autori de infracțiuni.
Un alt aspect rezultat din analizarea conținutului Comunicatului nr. 216/VIII/3 al Direcției Naționale Anticorupție, este acela că ,,păcătosul” comisar șef de poliție Radu ANDRONACHE din Direcția Generală Anticorupție și-a acordat un consistent spor neoficial pentru activități de corupție, care este cumulat cu cel oficial de 30% din salariul de bază acordat polițiștilor care desfăşoară activităţi privind prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul personalului Ministerului Afacerilor Interne.
Cu privire la acest aspect, având în vedere opiniile exprimate de-a lungul timpului de către diferite persoane și pe care le împărtățim fără rezerve, acordarea unui spor de 30% din salariul de bază polițiștilor care desfăşoară activităţi privind prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul personalului Ministerului Afacerilor Interne, în mod normal este imoral și nejustificat deoarece nimeni nu a demonstrat că activitățile pe care le efectuează ei prezintă un grad de importanță socială sau de periculozitate mai mare decât cele pe care le desfășoară polițiștii din structurile de investigații criminale, de ordine publică și de combatere a criminalității organizate în apărarea stării de legalitate și a membrilor comunității.
La emiterea acestei opinii avem în vedere acei polițiști care își exercită cu corectitudine atribuțiile de serviciu și care în mod justificat constată că activitatea lor este apreciată în mod incorect raportată la cea a polițiștilor din Direcția Generală Anticorupție care pe motive nefundamentate, beneficiază de acordarea unui spor de 30% din salariul de bază polițiștilor care desfăşoară activităţi privind prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul personalului Ministerului Afacerilor Interne.
Această justificată stare de nemulțumire este însă doar despre situația generală în care personalul Direcției Generale Anticorupție beneficiază în mod nemeritat de un substantial spor salarial, faptul că în timp ce sunt salarizați la un nivel superior celorlalți polițiști ei se ocupă cu comiterea de infracțiuni de corupție, fiind un factor de amplificare al stării de nemulțumire și o dovadă că risipa de fonduri publice concretizată în acordarea nemeritată a sporului salarial, nu și-a atins scopul declarat.
Împrejurarea că în cazul ofițerului de poliție Radu ANDRONACHE din Direcția Generală Anticorupție, procurorii Direcției Naționale Anticorupție au constatat comiterea a două infracțiuni de corupție demonstrează atât preocuparea lui în comiterea de infracțiuni de corupție, cât și faptul că șefii săi profesionali prin modul în care și-au îndeplinit atribuțiile de serviciu, i-au creat condițiile ca el să le poată comite.
Un alt aspect ce este de avut în vedere este acela că nimeni nu a constatat că ofițerul de poliție Radu ANDRONACHE din Direcția Generală Anticorupție a comis doar două infracțiuni de corupție sau doar infracțiuni de corupție, ori că este singurul autor de infracțiuni de corupție sau de fapte penale în general, din structura polițienească menționată.
Faptul că nici Direcția Generală Anticorupție, nici Ministerul Afacerilor Interne, nu au emis vreun comunicat prin care să își exprime dezaprobarea pentru comiterea de infracțiuni de corupție de către polițiști cu atribuții de prevenire şi combatere a corupţiei în rândul personalului Ministerului Afacerilor Interne, demonstrează fără niciun dubiu că această stare de lucruri face parte din normalitatea acceptată de către conducerea D.G.A. și M.A.I., iar eventualele așteptări ale cetățenilor ca polițiștii să aibă o conduită licită, sunt lipsite de realism.
Este deosebit de relevant că pentru a fi constatată și sancționată încălcarea prevederilor legii penale de către personalul Direcției Generale Anticorupție, structurile de protecție internă și cele de prevenire și combatere a corupției din Ministerul Afacerilor Interne nu au avut nicio contribuție, fiind meritul exclusiv al procurorilor din Direcția Națională Anticorupție că au acționat pentru a stopa activitatea de corupție a ofițerului anticorupție.
În acest timp putem asigura publicul citator al publicației noastre, despre faptul că există semnalări despre comiterea de către membri ai personalului Direcției Generale Anticorupție, atât de infracțiuni de corupție, cât și de alte infracțiuni din categoria celor grave, iar acele semnalări este necesar să conducă la constituirea de dosare penale.
Prezența la conducerea Direcției Generale Anticorupție a actualului director general chestorul șef de poliție Liviu VASILESCU, poate fi un element de împiedicare a unei atitudini firești, legale și eficiente în activitatea personalului D.G.A..
Pentru aceasta ne reînnoim îndemnul ,,Go VASILESCU”.