Autoritățile au aflat despre starea avansată de degradare a planșeului Unirii încă din anul 2017, când Gabriela Firea era primarul Capitalei, însă documentul a fost „ținut în sertar” astfel încât Firea să paseze vina către Nicușor Dan, conform Biletin de București.
În 2017, Administrația Străzilor a comandat expertizarea tuturor podurilor și pasajelor din Capitală. Cu toate acestea, Firea a menționat prima dată acest studiu abia în 2021, când l-a acuzat pe Nicușor Dan de dezinteres.
În martie 2019, în ședința Consiliului General București, consilierii au aprobat 97 de milioane de lei pentru consolidarea pasajului. A fost singura dată când despre Pasajul Unirii s-a discutat în Consiliul General, în administrația Firea, după expertiza din 2017. Iar proiectul nu a fost niciodată pus în practică, mai arată sursa citată.
Directorul ASSMB de la acea vreme, Mirela Ioniță, vorbea de infiltrații în pasaj, de plăci care stau să cadă dar nu a menționat și planșeul deteriorat.
Pe 2 decembrie 2021, Gabriela Firea a scris pe pagina sa de Facebook că zona Piața Unirii ar fi fost expertizată cu doar doi ani în urmă, adică în 2019, și că pericolul este în toată zona Unirii, la planșeul care „înghite” râul Dâmbovița și desparte tot ce este la suprafață de stațiile de metrou. Consolidarea zonei urma să fie cel mai important proiect al următorului său mandat. Gabriela Firea îl acuza pe Nicușor Dan că acest proiect nu este o prioritate.
Deși autoritățile sunt obligate să întocmească un plan naliză și acoperire a riscurilor anual, în administrația Firea au fost elaborate doar două astfel de documente, în 2016 și 2019.
Gabriela Firea a transmis pentru Buletin de București că expertiza s-a realizat în 2018, de specialiști de la Apele Române, Apa Nova etc și pentru că se executau deja lucrări la caseta de sub Dâmbovița nu s-a putut apuca de reparațiile la planșeu.